De tv wordt geproduceerd door Dimenco, een spin-off van Philips die is gevestigd in Veldhoven.
Dimenco maakt nu vooral displays voor commercieel gebruik, bijvoorbeeld in 3d-advertenties. Een scherm van 50 inch kost echter 5000 euro, stelt Maarten Tobias, mede-oprichter en ceo van Dimenco, tegenover NU.nl.Volgens hem kan zijn bedrijf de consumenten-tv verkopen tegen een relatief lage prijs omdat ultra hd-panelen snel goedkoper worden en omdat Dimenco zelf geen marge op de tv int. “Het is een droom om dit beschikbaar te maken voor de consument”, zegt hij.
In de toekomst wil Dimenco zijn technologie mogelijk verkopen aan grote tv-producenten, zodat zij brilloze 3d-tv’s op grotere schaal kunnen produceren. Ook het zelf blijven produceren van consumentenproducten behoort tot de opties voor het bedrijf.
Lenzen
Dimenco-schermen gebruiken zogenoemde lenticulaire lenzen op traditionele lcd-schermen om een 3d-effect te creëren, zo toont het bedrijf in een video. Die lenzen zijn geribbeld en creëren een ander beeld voor beide ogen.
Brilloze 3d-tv’s die door andere bedrijven zijn gepresenteerd werken doorgaans alleen goed als de kijker recht voor de tv zit. Met een schuine kijkhoek vervalt het 3d-beeld. De tv die Dimenco op Kickstarter verkoopt heeft volgens Tobias echter sterk verbeterde lenticulaire lenzen, waardoor een kijkhoek van tussen de 140 en 150 graden mogelijk moet zijn. 3D-effecten zorgen doorgaans ook voor lagere beeldkwaliteit, omdat een deel van de pixels wordt gericht op één oog en een ander deel op het andere oog. De tv van Dimenco gebruikt een ultra hd-scherm die door het verlies van resolutie uiteindelijk nog full hd-beelden weergeeft.
Vanaf dinsdag is het mogelijk om Nederlandse Kickstarter-projecten te maken.